Câu hỏi: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 38 to 42.
By adopting a few simple techniques, parents who read to their children can considerably increase their children's language development. It is surprising, but true. How parents talk to their children makes a big difference in the children's language development. If a parent encourages the child to actively respond to what the parent is reading, the child's language skills increase.
A study was done with two or three-year-old children and their parents. Half of the thirty children participants were in the experimental study; the other half acted as the control group. In the experimental group, the parents were given a two-hour training session in which they were taught to ask open-ended questions rather than yes-no questions. For example, the parent should ask, "What is the doggy doing?" rather than, "Is the doggy running away?" Experimental parents were also instructed how to expand on their children's answer, how to suggest alternative possibilities, and how to praise correct answers.
At the beginning of the study, the children did not differ on levels of language development, but at the end of one month, the children in the experimental group were 5.5 months ahead of the control group on a test of verbal expression and vocabulary. Nine months later, the children in the experimental group still showed an advance of 6 months over the children in the control group.
What conclusion can be drawn from this passage?
A. Children who read actively always act six months earlier than those who don't.
B. The more children read, the more intelligent they become.
C. Two or three-year-old children can be taught to read actively.
D. Children's language skills increase when they are required to respond actively.
By adopting a few simple techniques, parents who read to their children can considerably increase their children's language development. It is surprising, but true. How parents talk to their children makes a big difference in the children's language development. If a parent encourages the child to actively respond to what the parent is reading, the child's language skills increase.
A study was done with two or three-year-old children and their parents. Half of the thirty children participants were in the experimental study; the other half acted as the control group. In the experimental group, the parents were given a two-hour training session in which they were taught to ask open-ended questions rather than yes-no questions. For example, the parent should ask, "What is the doggy doing?" rather than, "Is the doggy running away?" Experimental parents were also instructed how to expand on their children's answer, how to suggest alternative possibilities, and how to praise correct answers.
At the beginning of the study, the children did not differ on levels of language development, but at the end of one month, the children in the experimental group were 5.5 months ahead of the control group on a test of verbal expression and vocabulary. Nine months later, the children in the experimental group still showed an advance of 6 months over the children in the control group.
What conclusion can be drawn from this passage?
A. Children who read actively always act six months earlier than those who don't.
B. The more children read, the more intelligent they become.
C. Two or three-year-old children can be taught to read actively.
D. Children's language skills increase when they are required to respond actively.
Dịch đề bài: Kết luận nào dưới đây có thể được rút ra từ bài đọc này?
A. Những đứa trẻ chủ động đọc luôn có hành vi già hơn sáu tháng so với những đứa trẻ không chủ động đọc.
B. Những đứa trẻ đọc càng nhiều thì chúng càng trở nên thông minh.
C. Những đứa trẻ 2 hoặc 3 tuổi có thể được dạy để đọc một cách chủ động.
D. Kĩ năng ngôn ngữ của những đứa trẻ sẽ phát triển khi chúng bị yêu cầu phải trả lời lại một cách chủ động.
Câu hỏi suy luận.
* Hướng dẫn làm bài:
Đối với loại câu hỏi suy luận, đọc kĩ 4 đáp án và tìm thông tin hỗ trợ trong bài. Chắc chắn chỉ có một đáp án được thông tin trong bài hỗ trợ, các đáp án còn lại đều sai hoặc không có thông tin trong bài. Lưu ý phải tìm thông tin dựa vào từ khóa, và không dùng kiến thức bản thân để trả lời loại câu hỏi này.
Trích thông tin trong bài: "If a parent encourages the child to actively respond to what the parent is reading, the child's language skills increase"
Tạm dịch: Nếu một bậc phụ huynh khuyến khích con mình đáp lại một cách chủ động với những thứ mà họ đọc cho chúng, kĩ năng ngôn ngữ của đứa bé sẽ tăng lên. → thông tin ủng hộ đáp án D.
Đáp án D là phù hợp.
A. Những đứa trẻ chủ động đọc luôn có hành vi già hơn sáu tháng so với những đứa trẻ không chủ động đọc.
B. Những đứa trẻ đọc càng nhiều thì chúng càng trở nên thông minh.
C. Những đứa trẻ 2 hoặc 3 tuổi có thể được dạy để đọc một cách chủ động.
D. Kĩ năng ngôn ngữ của những đứa trẻ sẽ phát triển khi chúng bị yêu cầu phải trả lời lại một cách chủ động.
Câu hỏi suy luận.
* Hướng dẫn làm bài:
Đối với loại câu hỏi suy luận, đọc kĩ 4 đáp án và tìm thông tin hỗ trợ trong bài. Chắc chắn chỉ có một đáp án được thông tin trong bài hỗ trợ, các đáp án còn lại đều sai hoặc không có thông tin trong bài. Lưu ý phải tìm thông tin dựa vào từ khóa, và không dùng kiến thức bản thân để trả lời loại câu hỏi này.
Trích thông tin trong bài: "If a parent encourages the child to actively respond to what the parent is reading, the child's language skills increase"
Tạm dịch: Nếu một bậc phụ huynh khuyến khích con mình đáp lại một cách chủ động với những thứ mà họ đọc cho chúng, kĩ năng ngôn ngữ của đứa bé sẽ tăng lên. → thông tin ủng hộ đáp án D.
Đáp án D là phù hợp.
Đáp án D.